onsdag 9 maj 2012

Man kanske inte bara är polis, man kanske är kvinna också. Och det måste framgå.

En grej som jag reagerar på överallt, och som stör mig till döds hela tiden: Att det ständigt måste definieras kön på yrkespersoner.
I DN läste jag för ett tag sen en längre notis om hur en brand uppstått i ett bostadshus. Döm om min förvåning när journalisten berättar att "två kvinnliga grannar" kommit ut med vattenhinkar och släckt elden. Hur kan det överhuvudtaget vara relevant för nyheten som sådan huruvida grannarna som släckt elden var män eller kvinnor?

Även på nyheterna hör jag detta med jämna mellanrum, det är "kvinnliga poliser" eller "kvinnliga väktare" eller "kvinnliga busschaufförer". Varför måste detta hela tiden förklaras? Den enda anledning jag kan komma på är för att vi läsare, som också utgör samhället, skall veta hur vi skall förhålla oss till yrkespersonen. För ja, vi reagerar olika på uttalanden, handlingar etc. beroende på om de kommer från en kvinna eller från en man. Så nånstans där blir det av vikt att betona könet, så att man skall veta vem det är man läser om, så att man kan placera denna person i rätt fack. "Tänk, två kvinnliga grannar släckte branden, det var rådigt av dem (trots att de är kvinnor!)" Eller: "En manlig förskolepedagog åtalas för att ha tagit ett barn hårt i armen, ja det kunde man just tänka sig med män inom förskolan."

Jag förstår inte hur epitetet "kvinnlig" kommer in i bilden. Som om en kvinnlig brandman inte egentligen är en riktig brandman - för en riktig brandman är en man! - utan hon är en kvinnlig brandman, det är som att vara brandman, fast egentligen inte. Eller "kvinnlig chef" - det bara pekar ut att här har vi en ovanlighet, ett extremfall, för alla vet att normen inom chefskap är att chefen är en man. När chefen då istället är en kvinna måste detta pekas ut, för att det avviker.  Ofta har det ingen betydelse för informationen som rapporteras, utan endast för den som läser eller lyssnar, som måste skapa sig en inre bild och en uppfattning. Som jag avskyr detta. Och som jag avskyr de journalister, reportrar och nyhetsskrivare som envisas med att peka ut kön gång på gång, även om det varken gör till eller ifrån för nyheten i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar